onsdag 12 juni 2013

Vaniljglass, rabarberkompott och italiensk maräng, eller som vi säger; mera fluff


Mitt näst mest lästa inlägg är lemon curd, del två, det vill säga vaniljparfait med lemon curd och italiensk maräng. En till synes ganska fula bild och ganska misslyckad form på fluffet men desto mer sagolik smak. I världklass till och med, om jag får bortse från all typ av blygsamhet.  

Nu kommer fortsättningen. Speciellt på sommaren vill man ju använda så mycket säsongsgrejer som möjligt och då måste jag välja bort citron för rabarber och jordgubbar. Så här kommer sommarvarianten. 


Vaniljglass med rabarberkompott och italienska maräng 

Fyll vaniljglass (eller vaniljparfait) i portionsglas. Ställ in i frys. 

Kompott
Koka 2 st skivade rabarber med 1/2 dl socker, vaniljpulver, kardemumma och malen ingerfära tills de mjuknar och överflödet av vätskan kokat bort. Dela ca 10 jordgubbar och kasta i grytan. Låt svalna. 

Maräng 
2 äggvitor 
3/4 dl + 3/4 dl socker 
1/2 dl vatten 

Vispa äggvitor och 3/4 dl socker ca 10 minuter. Koka under tiden vatten och 3/4 dl socker till sockerlag (120 grader). Håll den kokande sockerlagen över äggvitorna och vispa till smeten är kall. Lägg i spritspåse. 

Ta ut "glassen" ur frysen ca 20 minuter innan servering. Fyll på med kompotten och spritsa marängen på toppen. Bränn av med gasolbrännare.



Jo, just det.... Mitt mest lästa inlägg är kladdiga chokladmuffins utan ägg


8 kommentarer:

  1. Men hallå hur ska jag kunna gå och lägga mig efter att ha läst det här inlägget. Ser otroligt gott ut! Måste testas pronto (blir dock lite problem eftersom jag inte har en gasolbrännare). Kram!

    SvaraRadera
  2. Men shitpomfritt Anna, detta låter underbart! Måste öka statistiken för de andra länkarna nu. Mmmm! Hur kan jag nu somna då?

    SvaraRadera
  3. Oj vad det där ser gott ut. Tack för det receptet. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  4. Spännande recept, verkligen somrigt :) Liza

    SvaraRadera
  5. Och här sitter jag med helt torr mun eftersom all saliv just dreglades bort. Kan man äta det som det är till middag?!? :)

    SvaraRadera
  6. Oj så gott det ser ut! Och vilken härlig blogg jag just hittade=)

    SvaraRadera
  7. Men där kom det ju! Sommar-fluffet. Som lät så gott i tanken och verkar ha varit minst lika gott på bordet. Ska absolut testas i sommar. Tack!

    SvaraRadera